Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Individuele Coaching Ouders

Steeds vaker krijgen we kinderen in de praktijk met een ‘labeltje’: ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie of leerproblemen. Met een label ontstaat er voor de omgeving duidelijkheid, maar vaak komen de kinderen niet meer los van dat label.

Veel kinderen van deze tijd zijn ‘anders’ en reageren ook anders dan ‘men verwacht’. Hun ‘anders zijn’ reflecteert zich in kwaliteiten als wijsheid, sterke intuïtie en inlevingsvermogen, hooggevoeligheid en hoogbegaafdheid. Deze kwaliteiten kunnen soms ook gedragsuitingen tot gevolg hebben zoals hyperactiviteit, opstandigheid en agressiviteit tot emotioneel gesloten of teruggetrokken gedrag.

Het laatste wat deze kinderen willen is dat ze in een hokje gestopt worden. Ze willen echt niet ‘anders’ zijn. Ze willen vooral zichzelf zijn: speels, onbezorgd en vol levenslust.

Daarom is het belangrijk dat je je als ouder en opvoeder bewust bent dat ze het leven op een bijzondere manier ervaren. Ze vragen om een nieuwe benadering van opvoeden en leren, en ze dagen ons uit om anders te gaan denken.

De kinderen nodigen je met hun gedrag onder meer uit om naar jezelf te kijken. Ze houden je als het ware een spiegel voor en bieden jou als ouder en opvoeder een prachtige kans om te groeien. Ze nodigen je uit om in verbinding te gaan met jezelf om je innerlijke kracht te (her)vinden en je uitdagingen aan te gaan.

Tijdens de ouder-coaching reik ik je nieuwe inzichten en concrete handvatten aan. Op respectvolle wijze ondersteun en begeleid ik je graag naar een positieve groei zowel voor jezelf als voor je kind.

Samen gaan we op zoek naar de boodschap achter het gedrag van je kind. Ik laat je zien hoe je ermee om kunt gaan en hoe je het ook anders kunt aanpakken. Je wordt je meer bewust van je eigen gedrag, je gedachten en overtuigingen, en de patronen die je onbewust meedraagt. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, zal je merken dat dit een positieve uitwerking heeft op de ontwikkeling van je kind en op de band die jullie samen hebben.

In de coaching sessies maak ik gebruik van diverse werkvormen als oplossingsgericht werken, spiegelwerk, fluisterkind, contextueel coachen, coachspellen, visualisaties e.a.