Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Beelddenken - Ik leer anders
Passend onderwijs voor beelddenkers

Hoe fijn zou het zijn als alle kinderen passend onderwijs kregen, rekening houdend met hun eigen leerstijl, hun eigen knap-zijn?

Talentvolle kinderen, en toch…

Soms kom je er maar niet achter wat er met een kind aan de hand is. Ze worstelen met de lesstof, lezen en/of rekenen gaat moeizaam en de uitleg van de juf/meester lijkt niet aan te komen. Het zijn vaak talentvolle kinderen en toch worstelen ze vaak jarenlang met de lesstof. Herken je dat?

‘Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden!’

Veel van deze kinderen hebben eigenlijk een bijzondere gave: het zijn ‘beelddenkers’. Het talig onderwijs sluit echter niet aan op hun visuele leerstijl, waardoor het lesmateriaal niet wordt begrepen en onthouden.

Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘onjuiste’ (talige) wijze aan deze beelddenkers wordt aangeboden. Onder de beelddenkers vindt men ook vaak hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen en kinderen met ADHD en ADD.

Direct resultaat met de visuele leermethode

Voor deze kinderen is onder meer de methode ‘Ik Leer Anders’ ontwikkeld. Deze methode vertaalt de lesstof naar de visuele kwaliteit van het beelddenkende kind, waardoor deze kinderen dezelfde leerstof sneller en beter opnemen.
Dankzij de praktische werkwijze is het resultaat direct zichtbaar.

Doel en inhoud

Tijdens de tweedaagse training krijg je meer inzicht in ‘beelddenken’. Wat is beelddenken? Hoe zie je of een kind een beelddenker is? Tegen welke (leer)problemen lopen ze aan? En hoe kun je deze kinderen helpen?

Vervolgens leer je met de nieuwe leermethode Ik Leer Anders’ werken. Tevens biedt de training waardevolle tips, tools en andere werkvormen uit andere methodes aan om beelddenkende kinderen extra te begeleiden.

Na de training kun je meteen aan de slag om de leerling(en) te ondersteunen of een leerachterstand weg te werken.

Laat deze kinderen niet langer worstelen met hun schoolwerk. Leerproblemen aanpakken met de visuele leermethode is leuk en versterkt hun gevoel van zelfvertrouwen!

Voor meer informatie over ‘ik leer anders’ zie ook de website www.ikleeranders.nl.

DOELGROEP: Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, IB'ers, RT'ers, GON/ION begeleiders uit het lager onderwijs of buitengewoon lager onderwijs, logopedisten, ouders e.a.

GROEPSGROOTTE: maximaal 14-16 deelnemers.

DUUR: 2-daagse training.

TRAINER: Piroska Delouw (PrachtKind KrachtKind).

Zie voor nieuwe data, cursusprijs, locatie en inschrijving: Agenda Nederland en Agenda België.


Ervaringen van deelnemers

  • "Ik vond de training 'Beelddenken' een erg leerrijke training. ik heb mezelf als "beelddenker" gediagnostiseerd en vind daardoor rust. De wereld is voor mezelf veel duidelijker geworden; hoe ik zelf ben, maar ook waarom anderen soms zo reageren op mijn voorstellen." (leerkracht)
  • "Ik heb de training ‘Beelddenken’ gevolgd en daar werd bevestigd wat ik eigenlijk ook al een beetje vermoedde… Ik ben ook een beelddenker!
    De praktische tools die ik aangereikt kreeg, kon ik heel makkelijk gebruiken in de klas. En dat is iets waar je als juf, ondersteuner, toch naar op zoek bent!
    Durf er als leerkracht eens vanuit te gaan dat kinderen je leerstof soms niet ‘zien’, niet begrijpen. In ons lesgeven gebruiken we vaak woorden die voor ons zo vanzelfsprekend zijn. Staan we er ook wel eens bij stil dat niet alle kinderen mee zijn in ons verhaal? Door deze training te volgen ben ik mij meer bewust gaan worden van al die dingen en sta ik er meer bij stil.
    Ik ben ervan overtuigd dat héél wat struikelblokken die kinderen kunnen ervaren met kleine hulpmiddeltjes kunnen opgelost geraken of verholpen kunnen worden. Want weet dat in elke klas wel een aantal beelddenkers zitten die zich soms ‘verloren’ voelen, waarbij het soms niet wil lukken. Die verloren, afwezige kinderen horen bij je klas, je groep en die wil je als leerkracht bereiken en helpen in hun groei". (leerkracht)
  • 'De trainingen “ik leer anders” en “van Stress Kids naar Happy Kids” gaven me de concrete handvatten om samen met het kind in hun hoofdjes te kijken en hen rust te bieden in de chaos. Ik verlegde mijn eigen grenzen op het vlak van gesprekken voeren en relaxaties met kinderen. De opvolging en bereikbaarheid door Piroska was hierin een meerwaarde. Ik werd uitgedaagd om de daad bij het woord te voegen, maar mijn eigenheid mocht ik hierbij niet uit het oog verliezen. De vele leuke materialen waarmee we werkten in de sessies waren kant & klare en tegelijk vernieuwende ideeën om mee aan de slag te gaan in mijn GON-begeleidingen.' (GON begeleider)
  • ‘Ik vond de training erg motiverend en inspirerend en heb er al bij veel mensen wat dingen van genoemd.  Ik heb met een leerling een aanzet gemaakt. Hij speelt thuis veel in een loods; dus… hij had geen kamertjes in zijn hoofd, maar loodsen. Hij had ook nog even extra tijd nodig toen hij de deur erin maakte, want "de scharnieren moeten nog in de deur" ….’ (leerkracht)