Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Inspirerend relaas van een deelneemster

Een leerkracht vertelt wat de opleiding ‘De Gelukkige (Kleuter)Klas’ voor haar en de leerlingen hebben betekend.

25 jaar stond ik ondertussen voor de klas.  Mijn lesgeven was de laatste jaren niet meer was wat ik wilde. Mijn visie was ik kwijt. Ik kon mezelf er niet meer in terugvinden. Het werd tijd voor een andere lesstijl. Het is niet al punten wat telt!

Het gevoel van graag naar school komen, is o zo belangrijk! Zeker wanneer je daar een groot stuk van je tijd moet spenderen. Een juf die tijd voor je maakt, naar je luistert, jou en jouw achtergrond begrijpt… dat hebben kinderen nodig!

In elke klas zitten kinderen met elk een anders gevuld rugzakje. Sommigen hebben géén moeite om dit leeg te maken, anderen houden het halstarrig gesloten. Ook voor deze kinderen wil ik van betekenis zijn.
En hetzelfde geldt voor de juf…  Je als leerkracht goed voelen, gewaardeerd voelen door de ouders, gesteund, een goed gevoel … dat had ik nodig.

Zo gezegd, zo gedaan … ik nam de uitdaging aan en veranderde van klas, van klaslokaal én… ook van lesstijl. Op zoek naar inspiratie en nieuwe inzichten schreef ik me in voor de basisopleiding ‘De Gelukkige klas’. Een opleiding die helemaal bij mijn visie paste. Ik wilde namelijk gelukkige kinderen in mijn klas: een kind dat zich goed voelt, leert ook makkelijker.

De tools die ik in die cursus aangereikt kreeg, probeerde  ik onmiddellijk uit in de klaspraktijk. De reactie die ik kreeg toen ik de eerste keer mijn kids bij de deur welkom heette… FANTASTISCH!!! ‘Ik ben ook blij dat jij er bent, juf!’, een reactie die ook mij zo’n deugd deed… Neem daarbij de collega’s die zien wat jij bereikt en dan zeggen… ‘Hé, dat is knap!’ sterkt dat goed gevoel nog meer. Het gaat ook hen ‘prikkelen’.

Dat jij als leerkracht weet hoe het kind zich voelt, geeft een kind het gevoel dat het met zijn problemen/gevoelens ook bij jou terecht kan als dat nodig is. Weten dat je als juf openstaat voor hun gevoel, doet al héél wat.

Ook het feit dat ieder ‘zijn plekje’ in de klas en dat plekje ook mag opeisen, bracht een ontzettende rust in de klas.

Een aantal kinderen in de klas bloeiden helemaal open, durfden dingen aan waar ze eerst nogal angstig tegenover stonden,  lieten zich opmerken. Anderen werden juist rustiger  …

Gewoonweg mooi om als juf dit proces mee te mogen maken. Ik vond het weer de moeite om voor een klas te mogen staan. het sterkte mijn gevoel en het gaf mij weer vertrouwen. Want ja… ook een juf moet zich goed voelen in haar vel! Het heeft mij gemaakt tot de juf die ik nu ben.

Het schooljaar 2015 - 2016 ben ik elke dag met héél véél zin gaan werken. En ook het nieuwe schooljaar zie ik met véél zin tegemoet. Ik ben bereid nog meer nieuwe dingen uit te proberen en bij te leren…

Wat ik in de opleidingen zeker een pluspunt vind, is de persoonlijke aanpak van de docenten. Ook als leerkracht heb je het nodig dat er iemand tijd voor je maakt, naar je luistert… Even alles opzij… luisteren naar jouw ervaringen, persoonlijke strubbelingen,… het brengt wat teweeg. Maar het is ook zo ontzettend nodig om die knopen te ontwarren en ze een plaats te geven.
De opleiding was best intens, maar het maakte ook dat wij als groep heel veel respect voor elkaar kregen. En is dat nu net datgene wat iedereen nodig heeft?

Als je als juf een andere kant op wil, je kinderen beter wilt begrijpen, op zoek bent naar een bijzondere aanpak, … is deze opleiding een échte aanrader!"