Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Spelend en Belevend Leren
Passend onderwijs voor jonge beelddenkers

Hoe mooi zou het zijn als alle kinderen, klein en groot, passend onderwijs kregen, rekening houdend met hun eigen leerstijl, hun eigen knap-zijn?

Sommige kleuters denken in taal, andere kleuters denken in beelden. De meeste kinderen maken rond hun tiende de overgang van beelddenken naar taaldenken, maar sommigen blijven dingen leren door te zien en te beleven.

  • Wil je ontdekken wat beelddenken precies is?
  • Wil je een beelddenkend kind herkennen en optimaal kunnen begeleiden?
  • Wil je weten tegen welke (leer)problemen een beelddenker kan aanlopen, zodat je op tijd kunt bijsturen?
  • Wil je als leerkracht of zorgleerkracht de best mogelijke ondersteuning bieden aan beelddenkende kinderen?
  • Wil je kinderen passend onderwijs geven dat rekening houdt met hun eigen leerstijl?  

Deze opleiding geeft je meer inzicht en praktische kennis over beelddenken bij kleuters. Omdat ons onderwijs sterk gericht is op taaldenkers, lopen beelddenkers het risico om een leerachterstand op te lopen. Met deze opleiding willen we werkvormen aanleren die aansluiten op de visuele leerstijl van beelddenkers.


Hoe verloopt deze opleiding?

We reiken je waardevolle tips, oefeningen en adviezen aan om op een speelse manier thema’s zoals letters en cijfers aan te pakken. Onze uitgangspunten zijn de verschillende leer- en denkstijlen die kinderen hanteren, en de 8 intelligenties van Gardner. Na de training kun je meteen aan de slag gaan.

Wat bereik je met deze opleiding?

Een magische aanpak om leerproblemen bij beelddenkende kinderen aan te pakken, hebben we niet. Elk kind is uniek en heeft zijn eigen manier van leren. Wat wel zeker is, is dat jonge beelddenkers het best op een spelende en belevende manier leren. Een manier die rekening houdt met hun individuele leerstijl en die inspeelt op hun meervoudige intelligentie. Na deze opleiding ken je de juiste tools om beelddenkers te begeleiden.

Doelgroep

De opleiding staat open voor kleuterleiders, zorgcoördinatoren en leerlingbegeleiders uit het basisonderwijs, en ouders.

Voor beelddenkende kinderen in het lager onderwijs is de methode Ik Leer Anders’ ontwikkeld. Voor meer informatie zie de 2-daagse training ‘Beelddenken (Ik leer anders)’.

Praktische informatie

De opleiding vindt plaats van 9.30 tot 16.30 uur. Koffie, thee, versnaperingen en lunch zijn voorzien.

Trainer

Piroska Delouw (Gecertificeerd coach Beelddenken (Ik Leer Anders))

Agenda

Kijk voor nieuwe data, cursusprijs, locatie en inschrijving in de agenda.

Wat deelnemers vertellen

"De training ‘bevestigde wat ik eigenlijk ook al een beetje vermoedde… Ik ben ook een beelddenker!
De praktische tools die ik aangereikt kreeg, kon ik heel makkelijk gebruiken in de klas. En dat is iets waar je als juf, ondersteuner, toch naar op zoek bent!
Durf er als leerkracht eens vanuit te gaan dat kinderen je leerstof soms niet ‘zien’, niet begrijpen. In ons lesgeven gebruiken we vaak woorden die voor ons zo vanzelfsprekend zijn. Staan we er ook wel eens bij stil dat niet alle kinderen mee zijn in ons verhaal? Door deze training te volgen ben ik mij meer bewust gaan worden van al die dingen en sta ik er meer bij stil.
Ik ben ervan overtuigd dat héél wat struikelblokken die kinderen kunnen ervaren met kleine hulpmiddeltjes kunnen opgelost geraken of verholpen kunnen worden. Want weet dat in elke klas wel een aantal beelddenkers zitten die zich soms ‘verloren’ voelen, waarbij het soms niet wil lukken. Die verloren, afwezige schaapjes horen bij je klas, je groep en die wil je als leerkracht bereiken en helpen in hun groei"
. (leerkracht 2e leerjaar)