Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Van Stress Kids naar Happy Kids

Tegenwoordig kampen heel wat kinderen en jongeren met stress. Te veel stress kan leiden tot angsten, terugtrekking, agressie, weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, moeilijk stilzitten, lichamelijke klachten en slecht functioneren in de klas. Dit kan ertoe leiden dat kinderen en jongeren niet meer naar school willen gaan.

Doel

Deze praktische training biedt begeleiders handvatten, hulpmiddelen en werkvormen aan, waarmee zowel begeleiders als leerlingen aan de slag kunnen. Enerzijds kunnen begeleiders de tools inzetten om bijvoorbeeld inzicht te verwerven in de mogelijke oorzaken van stress bij leerlingen. Anderzijds helpen de werkvormen de leerlingen inzicht te krijgen in zichzelf, rust te scheppen en actief op zoek te gaan naar oplossingen waardoor ze meer zelfredzaam worden.

Inhoud

In de training gaan we niet alleen in op hoe we stress kunnen verminderen, maar bieden we mogelijkheden om deuren te openen bij kinderen die anders gesloten blijven. Dit doen we door gebruik te maken van creatieve oefeningen, oplossingsgericht werken en andere methodieken. De oefeningen en werkvormen zijn eenvoudig en speels, waardoor de kinderen veel meer van zichzelf laten zien dan ze zouden doen in een gewoon gesprek.

De oefeningen uit de training zijn in eerste instantie bedoeld om leerlingen met stress individueel te begeleiden. Niet iedereen in de klas heeft namelijk last van stress en de oorzaken van stress kunnen ook sterk variëren. Een aantal oefeningen kan ook heel goed klassikaal gedaan worden.

Werkwijze

De training is ervaringsgericht en interactief. Er is veel aandacht voor onderlinge uitwisseling en het werken met de verschillende werkvormen. Door de oefeningen zelf te doen ervaar je veel beter de kracht en diepgang van de werkvormen en beklijft het beter. De werkvormen zijn direct toepasbaar in de praktijk.

DOELGROEP: Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en GON/ION begeleiders uit het primair en secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs.

DUUR: 2-daagse of 3-daagse training

TRAINER: Piroska Delouw (PrachtKind KrachtKind).

Zie voor nieuwe data, cursusprijs, locatie en inschrijving: Agenda Nederland en Agenda België.


Ervaringen van deelnemers

  • 'De trainingen “ik leer anders” en “van Stress Kids naar Happy Kids” gaven me de concrete handvatten om samen met het kind in hun hoofdjes te kijken en hen rust te bieden in de chaos. Ik verlegde mijn eigen grenzen op het vlak van gesprekken voeren en relaxaties met kinderen. De opvolging en bereikbaarheid door Piroska Delouw van PrachtKind KrachtKind was hierin een meerwaarde. Ik werd uitgedaagd om de daad bij het woord te voegen, maar mijn eigenheid mocht ik hierbij niet uit het oog verliezen. De vele leuke materialen waarmee we werkten in de sessies waren kant & klare en tegelijk vernieuwende ideeën om mee aan de slag te gaan in mijn GON-begeleidingen.' (GON begeleider)
  • 'Ik heb geleerd dat creatieve oefeningen (tekeningen) veel meer doen bij een kind dan ik dacht. Het brengt iets teweeg zonder dat je het merkt. Ik heb het zelf mogen ervaren’.
  • 'Ik heb veel bruikbaar materiaal voor in de klas meegekregen’. (leerkracht)
  • ‘Ik ben verbaasd over de kracht en impact van creatieve en visuele oefeningen en wat het naar boven brengt’.
  • ‘Ik vond het fijn dat we alle oefeningen konden doen en ervaren. Ik heb veel over mezelf geleerd. Ik heb nu veel meer vertrouwen gekregen om aan de slag te gaan met de nieuwe werkvormen in mijn praktijk’.