Praktijk voor kind en ouder

Opleidingen en nascholingen voor professionals

Niet durven? Toch doen!
Oplossingsgericht werken rond onzekerheid en faalangst bij jongeren 

Doel

In de training ‘Niet durven, toch doen!' leer je hoe je jongeren met een oplossingsgerichte aanpak effectief kunt helpen om beter om te gaan met onzekerheid en faalangst en hun zelfvertrouwen te versterken.

Inhoud

We gaan aan de slag met creatieve, praktische en speelse werkvormen zoals oplossingsgericht  werken (Mission Possible), de kracht van verhalen, tekeningen & educatieve kaartspellen, grenzen neerzetten, visualisaties, affirmaties e.a. Er is ook ruim aandacht voor een interactieve, visuele gespreksmethode, een werkvorm gebaseerd op de 5G’s. De kracht van de methode is dat de kinderen en jongeren in één oogopslag een visueel overzicht krijgen van zijn of haar gedachten die een rol spelen bij een probleem.

Aangezien elk jongere weer een andere voorkeur heeft voor leren en begrijpen (mentaal, creatief of ervaren/doen) is er door de variatie in werkvormen altijd een werkvorm te vinden die bij dat ene kind past. De oefeningen helpen de jongeren om een positieve manier van denken te ontwikkelen, hun innerlijke kracht te versterken en beter om te gaan met onzekerheid en faalangst. Door de diverse werkvormen krijgen de jongeren inzicht in hoe hun gedachten hun gevoel en gedrag kunnen beïnvloeden en zoeken ze actief mee naar oplossingen.

Werkwijze

De training is ervaringsgericht en interactief. Er is veel aandacht voor onderlinge uitwisseling en het werken met de verschillende werkvormen. Door de oefeningen zelf te doen ervaar je veel beter de kracht en diepgang van de werkvormen en beklijft het beter. De werkvormen zijn direct toepasbaar in de praktijk.

De cursusdagen zijn verspreid waardoor je als deelnemer de ruimte krijgt om de geleerde werkvormen direct toe te passen in de praktijk en je ervaringen te delen in de groep.

DOELGROEP: Leerkrachten, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, GON/ION begeleiders uit het primair en secundair onderwijs of buitengewoon onderwijs, logopedisten, orthopedagogen e.a. professionals die met kinderen en jongeren werken.

GROEPSGROOTTE: maximaal 14-16 deelnemers.

DUUR: 2-daagse training.

TRAINER: Piroska Delouw (PrachtKind KrachtKind).

Zie voor nieuwe data, cursusprijs, locatie en inschrijvingAgenda Nederland en Agenda België.


Ervaringen van cursisten

  • ‘Bedankt voor de verrijkende en inspirerende training!’
  • ‘Ik heb met 3 kinderen een gezamenlijke en actuele spanningsbron aangepakt met de visuele gespreksmethode. Dat vonden ze heel helder. Ze gaven aan er zeker wat mee te kunnen! Prachtig om na een aantal weken die kinderen te zien groeien! Het was erg fijn om zo veel praktische handreikingen te krijgen. Mijn doel, waarvoor ik naar je training kwam, is zeker behaald!’ (leerkracht)
  • ‘Ik heb veel inzichten gekregen en mogen ervaren dat het gebruiken van creatief materiaal vaak een diepere impact heeft dan verbaal’ (zorgjuf).
  • ‘ik ben me weer meer bewust geworden van hoe ik zelf in elkaar steek en wat dit betekent voor mijn handelen’ (leerkracht).